1

Δίκτυο Σχολείων Σχολικής Διαμεσολάβησης

Πανελλήνια Δράση

Μπαίνω στη θέση του άλλου και λέω όχι στη βία και στον εκφοβισμό

6 Μαρτίου 2026

Υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

Διάρκεια Δράσης: Η δράση θα ξεκινήσει 1 Δεκεμβρίου 2025 και θα ολοκληρωθεί στις 9 Μαρτίου 2026, με την αξιολόγησή της.

Συμμετοχή στη Δράση: Μπορούν να συμμετέχουν σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Για συμμετοχή στη δράση κάνετε εγγραφή στον παρακάτω σύνδεσμο: https://forms.gle/kMQ7ia1AhU3JUu3t5

Σκοπός της Δράσης: Ευαισθητοποίηση των μαθητών στη σχολική βία και στον εκφοβισμό με έμφαση στον ρόλο της ενσυναίσθησης.

Στόχοι της Δράσης : Η Δράση αποσκοπεί οι μαθητές και οι μαθήτριες:

  • Να διακρίνουν περιστατικά σχολικής βίας και εκφοβισμού
  • Να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα της βίας και του εκφοβισμού
  • Να αξιολογούν τις επιπτώσεις της βίας και του εκφοβισμού στον συναισθηματικό κόσμο των συμμαθητών/τριών
  • Να κατανοούν τα συναισθήματα των μαθητών/τριών που θυματοποιούνται
  • Να ορίζουν την ενσυναίσθηση
  • Να αξιολογούν τη σημασία της ενσυναίσθησης στην αντιμετώπισης της βίας και του εκφοβισμού

Χρονοδιάγραμμα – Δραστηριότητες:

Ως την 6η Μαρτίου 2026, ημέρα ολοκλήρωσης της δράσης, οι εκπαιδευτικοί θα εργαστούν σε τρεις θεματικές ενότητες ανά χρονικό διάστημα (κατά προσέγγιση):

α) Βία: ορισμός – διάκριση περιστατικών (Δεκέμβριος, 3-5 συναντήσεις),
β) Συναισθήματα της βίας: αναγνώριση και έκφραση (Ιανουάριος, 3-5 συναντήσεις),
γ) Επιπτώσεις της βία – Ενσυναίσθηση (Φεβρουάριος, 4-5 συναντήσεις).
δ) Κεντρική Δράση: Ενσυναίσθηση – Σπάσιμο μπαλονιού (1-6 Μαρτίου 2026, 2 συναντήσεις: προετοιμασία και κεντρική δράση στις 6 Μαρτίου).
ε) Αξιολόγηση Δράσης Αξιοποιώντας την ομαδοσυνεργατική μέθοδο και τη βιωματική μάθηση με την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών/τριών σε τρεις θεματικές ενότητες βάσει του σκοπού και των στόχων της δράσης, οι συναντήσεις/«μαθήματα» μπορούν να ενσωματώσουν διάφορες τεχνικές/πρακτικές: δραματοποίηση, ζωγραφική, μουσική, προβολή ταινιών, κολλάζ, λογοτεχνικά κείμενα-συγγραφή ιστοριών, playing role, ομιλίες, κ.λπ.
Στη δράση μπορεί ακόμη να αξιοποιηθεί η διαθεματική ή η διεπιστημονική προσέγγιση και να συνεργαστούν εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων αφενός και κάποιες από τις συναντήσεις να υλοποιηθούν στο πλαίσιο μαθημάτων.

  α) Βία: ορισμός – διάκριση περιστατικών Διάστημα:
Δεκέμβριος, 3-5 συναντήσεις (κατά προσέγγιση)

  1. Οι μαθητές/τριες αναπαριστούν περιστατικά βίας και συζητούν για αυτά.
  2. Οι μαθητές/τριες καλούνται να αξιολογήσουν τη σημασία της πρόθεσης (πχ., διάκριση ακούσιας βλάβης (σε ένα παιχνίδι) από την πρόκληση στοχευμένης βλάβης (χωρίς λόγο)) και του πλαισίου  στα περιστατικά βίας.
  3. Μπορεί η βία να γίνεται για «πλάκα», να «γελάσουμε» ;

Μπορούν στις δραστηριότητες να αξιοποιηθούν, όλες οι μέθοδοι/τεχνικές που προαναφέρθηκαν: δραματοποίηση, ζωγραφική, μουσική, προβολή ταινιών, κολλάζ, λογοτεχνικά κείμενα-συγγραφή ιστοριών, playing role, ομιλίες, κ.λπ.

  β) Συναισθήματα της βίας: Αναγνώριση και Έκφραση Διάστημα:
Ιανουάριος, 3-5 συναντήσεις (κατά προσέγγιση)

  1. Οι μαθητές/τριες αναφέρουν πώς νιώθουν όσοι/ες εμπλέκονται σε περιστατικά βίας τόσο ως «θύτες» όσο και ως «θύματα»
  2. Αξιολογούν τα συναισθήματα σε θετικά και σε αρνητικά
  3. Δημιουργούν ζωγραφιές ή κολλάζ με τα συναισθήματα της βίας και του εκφοβισμού
  4. Με εκφράσεις αναπαριστούν τα συναισθήματα της βίας και του εκφοβισμού

Μπορούν στις δραστηριότητες να αξιοποιηθούν, όλες οι μέθοδοι/τεχνικές που προαναφέρθηκαν: δραματοποίηση, ζωγραφική, μουσική, προβολή ταινιών, κολλάζ, λογοτεχνικά κείμενα-συγγραφή ιστοριών, playing role, ομιλίες, κ.λπ.

γ) Επιπτώσεις της βία – Ενσυναίσθηση Διάστημα:
Φεβρουάριος, 4-5 συναντήσεις(κατά προσέγγιση)

  1. Πώς νιώθει ο συμμαθητής μου και η συμμαθήτριά μου όταν δέχονται βία ; Οι μαθητές/τριες απαντούν σε αυτό το βασικό ερώτημα και μπορούν να κάνουν διάφορες δραστηριότητες γι αυτό (ζωγραφιές, παντομίμα, παιχνίδι ρόλων, κ.λπ.)
  2. Πώς μπορώ να καταλάβω πώς νιώθει ο συμμαθητής μου; Μπαίνω στη θέση του: Οι μαθητές/τριες παίζουν διάφορα παιχνίδια: ο καθρέφτης (ανά ζευγάρια),  μαντεύω τα συναισθήματα  του άλλου/της άλλης, κ.λπ.
  3. Τα παιδιά ορίζουν την ενσυναίσθηση και αξιολογούν τη σημασία της.
  4. Ποιες επιπτώσεις μπορεί να έχει η βία και ο εκφοβισμός στη ζωή των μαθητών/τριών

Μπορούν στις δραστηριότητες να αξιοποιηθούν, όλες οι μέθοδοι/τεχνικές που προαναφέρθηκαν: δραματοποίηση, ζωγραφική, μουσική, προβολή ταινιών, κολλάζ, λογοτεχνικά κείμενα-συγγραφή ιστοριών, playing role, ομιλίες, κ.λπ. Κατασκευάζουν μάσκες με τα συναισθήματα της βίας.

δ) Κεντρική Δράση: Ενσυναίσθηση – Σπάσιμο μπαλονιού Διάστημα:
1-6 Μαρτίου 2026 (2 συναντήσεις: προετοιμασία και κεντρική δράση στις 6 Μαρτίου)
Γίνεται προετοιμασία στο σχολείο σχετικά με την ημέρα της Δράσης. Την ημέρα της δράσης, οι μαθητές/τριες συγκεντρώνονται σε κεντρικά σημεία της πόλης.
Στην πορεία από το σχολείο προς το κεντρικό σημείο συγκέντρωσης παίζουν τον καθρέφτη ή άλλη δραστηριότητα.
Στο σημείο συγκέντρωσης: 10.40 (περίπου ±) : Από κάθε τάξη και σχολείο 2-5 μαθητές/τριες (ανάλογα με τον αριθμό των σχολείων/τάξεων) ανεβαίνουν σε ένα σημείο που είναι ορατό από όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες κάνουν διάφορες κινήσεις και οι υπόλοιπες/ες μαθητές ως «καθρέφτες» ακολουθούν αυτές τις κινήσεις.
Κάθε φορά κινήσεις κάνει ένας/μία μαθητής/τρια, με τη σειρά. 10.55: Οι μαθητές/τριες φουσκώνουν το μπαλόνι τους (μπορούν να το έχουν έτοιμο και από πριν) 11.00 Σπάσιμο μπαλονιού (σήμα κατατεθέν της δράσης)

  ε) Αξιολόγηση της Δράσης Διάστημα:
7-9 Μαρτίου 2026
Μία από τις δύο επόμενες ημέρες γίνεται αξιολόγηση της Δράσης σε κάθε σχολείο από τους./τις μαθητές/τριες και τους/τις εκπαιδευτικούς Στις 9 Μαρτίου γίνεται αξιολόγηση όλων των συμμετεχόντων/ουσών στη Δράση

Συναντήσεις:

Ημερομηνία Ώρα Περιεχόμενο Σύνδεσμος παρακολούθησης Youtube
ΠΕ 04/12/2025 16.45-18.30
Ενημέρωση για τη δράση Ενσυναίσθηση, Εισηγητής: Καθηγητής Π. Κρήτης, Ηλίας Κουρκούτας
https://youtu.be/UnDHBYX8EAM?si=tt2xQyLTYsQt7KgX
ΠΑ 16/01/2026 17.00-18.30 Βιωματικές δραστηριότητες για την Ενσυναίσθηση, Εισηγήτρια: Μαρία Σολδάτου, Εκπαιδευτικός, 3ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Λευκάδας
ΠE 12/02/2026 17.00-20.00 Παρουσίαση δράσης από σχολεία
ΔΕ 02/03/2026 17.00-18.30 Προετοιμασία για τις 6/3/2026
ΔΕ 09/03/2026 17.00-18.30

Αξιολόγηση της δράσης

Σημείωση2-3 μέρες πριν τη διαδικτυακή  συνάντηση θα λάβετε τον σχετικό σύνδεσμο συμμετοχής στην διαδικτυακή συνάντηση

Προβολή – Δημοσιοποίηση της Δράσης

Για τη Δράση θα σας αποσταλεί αφίσα, η οποία θα είναι κοινή για όλα τα Σχολεία. Κάθε Σχολείο θα έχει τη δυνατότητα να βάλει το όνομά του

Η δράση μπορεί να προβληθεί από την ιστοσελίδα του Σχολείου, την ιστοσελίδα του Δικτύου Σχολείων Σχολικής Διαμεσολάβησης και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του ΔΣΣΔ: Fb και YouTube

Επίσης μπορεί να προβληθεί στα ΜΜΕ (τηλεόραση, ραδιόφωνο, τύπος, ηλεκτρονικές σελίδες/εφημερίδες ενημέρωσης) τοπικής, περιφερειακής και εθνικής εμβέλειας.

Σε κάθε δημοσίευση ή αναφορά είναι υποχρεωτικό να αναφέρεται ότι η Δράση υλοποιείται από το Δίκτυο Σχολείων Σχολικής Διαμεσολάβησης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων σε συνεργασία με το σχολείο.

Χορήγηση Βεβαίωσης

Μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί που θα συμμετέχουν στη δράση θα λάβουν σχετική Βεβαίωση

Επικοινωνία:

Η επικοινωνία θα διεξάγεται αποκλειστικά με e-mail και μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις θα χρησιμοποιείται το τηλέφωνο:

Επικοινωνία στο e-mail: dssd.uoi@gmail.com

Πληροφορίες θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα: https://dssd.ecedu.uoi.gr/

αλλά και στο fb και το YouTube του Δικτύου Σχολείων Σχολικής Διαμεσολάβησης